You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.

Mensenrechten in de moderne samenleving

Minor

Is veiligheid belangrijker dan privacy of juist niet? Dienen in een democratie bepaalde partijen juist wel of juist niet verboden te kunnen worden? Deze minor bied je als student inzicht in drie belangrijke juridische vraagstukken: mensenrechten en democratie, mensenrechten en veiligheid, en mensenrechten en de pluriforme samenleving. De bestudering van deze onderwerpen zal plaatsvinden door het idee van de mensenrechten en de regelgeving op nationaal, Europees en internationaal niveau te belichten vanuit positiefrechtelijk en metajuridisch perspectief.

Wat houdt deze minor in?

In deze video vertellen studenten en docenten je wat je kunt verwachten van de minor Mensenrechten in de moderne samenleving.

De gekozen benadering binnen de minor Mensenrechten in de moderne samenleving zorgt ervoor dat tal van vragen van meer kanten bekeken worden: dienen in een democratie bepaalde partijen juist wel of juist niet verboden te kunnen worden? Is veiligheid belangrijker dan privacy of juist niet? Betekent de scheiding van kerk en staat dat de overheid religieuze groeperingen niet mag faciliteren of alleen dat de staat zich neutraal moet opstellen?

Overzicht vakken

• Mensenrechten en democratie (6 EC)
  • Mensenrechten en pluraliteit (6 EC)
  • Mensenrechten in veiligheid (3 EC)

De informatie in de Studiegids geldt voor het huidige studiejaar en kan voor het volgende jaar wijzigen. Vanaf juni is de informatie voor volgend studiejaar te vinden in de Studiegids.

Toelating

De minor staat open voor alle universitaire studenten. Enige kennis van het recht, in het bijzonder ook van de – achtergrond van de – fundamentele rechten wordt aanbevolen.

Vragen?

Mr. dr. A.J. (Aernout) Nieuwenhuis

Stuur een e-mail aan de coördinator

Feiten & cijfers