Dark Patterns in het consumentenrecht
De digitale consument is overal. Webshops en platforms zijn niet meer weg te denken uit onze digitale maatschappij. Bedrijven spelen hierop in door consumentendata te verzamelen om gepersonaliseerde marketing aan te bieden en het design van hun digitale omgeving te optimaliseren. Zo kunnen zij hun producten of diensten beter promoten.
Dit roept vragen op. Bedrijven hebben natuurlijk de ruimte om hun producten en diensten te promoten, maar wanneer gaat geoorloofde beïnvloeding over in ongeoorloofde beïnvloeding in de online omgeving? Welke verantwoordelijkheden hebben bedrijven hierin ten opzichte van consumenten? En hebben consumenten zelf ook plichten? Consumenten juist en volledig informeren klinkt eenvoudig, maar is dat ook zo? En hoe doe je dat dan? Te veel informatie kan ook tot onduidelijkheid leiden.
Het onderwerp ‘online consumentenbeïnvloeding’ wordt tijdens de webinar belicht vanuit drie invalshoeken door de volgende personen, daarna is er ruimte voor discussie en vragen. Tevens zullen zij ook vragen beantwoorden:
Juridisch, door: Dries Cuijpers (senior toezichthouder bij de ACM)
Economisch, door: Timo Klein (o.a. consultant bij Oxera)
Psychologisch, door: Mischa Coster (o.a. bestuurder van het Nederlands Instituut van Psychologen)
De webinar vindt plaats op dinsdag 16 november a.s. van 16:00 tot 17:30 aan de UvA.
Aanmelden kan hier (voor online aanwezigheid):
Aanmelden kan hier (voor in-persoon aanwezigheid):
Wij zien u graag op het eerste seminar van de VvC. Meer informatie over de doelstelling en de initiatiefnemers van de VvC is te vinden op de onderstaande link:
Interesse om lid te worden? Vul dan het formulier in!