You are using a browser that is no longer supported by Microsoft. Please upgrade your browser. The site may not present itself correctly if you continue browsing.
o.l.v. Sjef van Erp, Sébastien De Rey en Marleen van Uchelen
Event details of Symposium Collectivisering in het privaatrecht
27 June 2024
13:30 -18:30

Hoewel het privaatrecht zich van oudsher richt op private rechtsverhoudingen en de bescherming van individuele belangen, wordt het in de 21e eeuw uitgedaagd door vragen die deze individuele belangen overstijgen. Zo ziet het aansprakelijkheidsrecht zich recent geconfronteerd met klimaatzaken en afwikkeling van massaschade in collectieve acties. Zo is er in het ondernemingsrecht groeiende belangstelling voor ondernemingsvormen waarin de maatschappelijke missie voorop staat en het aandeelhoudersprimaat wordt ingedamd. In het goederenrecht bestaat dan weer toenemende aandacht voor burgercollectieven en de privaatrechtelijke vormgeving van commons.

Deze verschuiving roept tal van vragen op. Hoe ontwikkelt het collectieve landschap zich na 4 jaar WAMCA? Wat kan het privaatrecht bieden ter facilitering van maatschappelijk ondernemers? Welke goederenrechtelijke figuren lenen zich voor de realisatie van duurzame oplossingen? En hoe is deze collectivisering in te bedden in de onderliggende basisbeginselen die richting geven aan ons privaatrecht?

Dit Symposium brengt vooraanstaande experts uit de academie en de praktijk samen om in discussie te gaan over de implicaties, uitdagingen en kansen die de collectivisering in het privaatrecht biedt.

13u00 – 13u30: Ontvangst en inloop

13u30 – 13u45: Welkom en inleiding door Sjef van Erp, Sébastien De Rey en Marleen van Uchelen

Panel 1: Collectivisering in het goederenrecht

• Koen Swinnen (hoogleraar Erasmus Universiteit Rotterdam)
  • Max van Drunen (Notaris Eversheds Sutherland) en Caroline Vos (Kandidaat-notaris Eversheds Sutherland)
  • Respondent: Selma de Groot (UvA)

Panel 2: Collectivisering in het ondernemingsrecht

• Emile Schmieman (coördinerend jurist, ministerie van Economische Zaken en Klimaat)
  • Pieter van den Brink (advocaat Florent) en Lidewei Lankreijer (Advocaat Florent)
  • Respondent: Nena van der Horst (UvA)

Panel 3: Collectivisering in het aansprakelijkheidsrecht

• Willem van Boom (hoogleraar Radboud Universiteit Nijmegen)
  • Daniella Strik (advocaat Linklaters)
  • Respondent: Anna van Duin (UvA)

18u20 – 18u30: Slotbeschouwing

18u30: Afsluitende borrel

Dit Symposium kadert in het onderzoeksprogramma Integraal Privaatrecht. Dit onderzoeksprogramma gaat uit van een visie op het privaatrecht als integraal terrein, waarbij zowel nationale, Europese en internationale dimensies van het privaatrecht in onderlinge samenhang worden bestudeerd.

Dit symposium is bedoeld voor juristen met een praktijk en/of wetenschappelijke achtergrond. Deelname aan dit symposium is gratis. Wilt u deelnemen? Via onderstaande aanmeldknop kunt u zich per email aanmelden bij Jessica Turco.